Wat is Mindfulness?

Mindfulness voor Kinderen is een acht-weekse methode, waarin kinderen van 7 tot en met 14 jaar aandacht leren hebben bij wat ze doen, denken of voelen op het moment dat het er is. Zonder er meteen op te reageren of te veroordelen. De basis van Mindfulness is vriendelijke en bewuste aandacht. Zonder iets af te wijzen of er helemaal in mee te gaan, leren kinderen hun binnenwereld begrijpen, erkennen en accepteren.

Klik hier wanneer je meer wilt weten over de effecten van Mindfulness.

De Aandachtspier
Tijdens de les van één uur oefen je in een kleine groep de ‘aandachtspier’. Dit is natuurlijk geen echte spier, door middel van oefeningen richt je je aandacht op een focus, zoals bijvoorbeeld de ademhaling of je lijf. Je oefent Minfulness in speciale oefeningen en in hele gewone dagelijkse dingen thuis of op school.

De training bestaat uit een combinatie tussen onder andere yoga houdingen, concentratie- en meditatie technieken en het uitwisselen van ervaringen. Soms is er ruimte voor het maken van een tekening of het luisteren naar een verhaal.

De methode ‘Aandacht werkt!’
De methode die in de training wordt gebruikt heet ‘Aandacht werkt!’ ontwikkeld door Eline Snel. Dit programma is gebaseerd op de Mindfulness trainingen voor volwassenen van Jon Kabat Zinn en is ontwikkeld voor jongens en meisjes in de leeftijd van 7 tot en met 14 jaar.

Gedurende acht weken wordt er in de les één uur geoefend in het ‘leren aandachtig’ zijn. In de overige weekdagen wordt er thuis 10 minuten geoefend met de cd. Hierna is elke dag vijf minuten voldoende om de ‘aandachtspier’ te onderhouden. De ouders lezen wekelijks mee in het boek ‘Stilzitten als een kikker’ (deze zit bij de training inbegrepen), zodat je precies op de hoogte blijft van de thema’s waarmee je kind aan het werk is.

"Susanne is aardig, vrolijk en heeft een lach die je niet van haar gezicht krijgt. Ze is goed te vertrouwen en is rustig en ontspannen." Nathalie uit Rijswijk (10 jaar)